صنایع شیمیایی JAM . BGR


موسسه آموزش عالی جامی دلیجان

;
 

تاثیر فناوری نانو بر آموزش شیمی جهان

 

 

مروری بر همایش آموزش شیمی در سال 2006

ماه آگوست سال 2006 شاهد برگزاری دو کنفرانس آموزش شیمی در آمریکا و کره ی جنوبی بود،نوزدهمین کنفرانس بین االمللی آموزش شیمی آیوپاک(انجمن بین المللی شیمی محض و کاربردی)،در شهر سئول برگزلر گردید و نوزدهمین کنفرانس دو سالانه آموزش شیمی آمریکا که با حمایت انجمن شیمی آمریکا(ACS)اواخر جولای و ابتدای آگوست امسال برگزار شد.

بخش قابل توجهی از مقالات ارائه شده در این دو کنفرانس به آموزش مفاهیم نانو اختصاص داشت.

 

مقالات نانویی ارائه شده در همایش های آموزش شیمی

از یک سو توجه به این ضرورت بسیار مهم که حرکت بنیادین برای رشد و توسعه ی پایدار در هر یک از زمینه های نوین و کلان علم و فناوری در دنیا،نیاز به فرهنگ سازی و آشنایی ریشه ای دانش آموزان با مباحث نوین دارد،و از سوی دیگر ویژگی های علوم و فناوری نانو که باعث شده است بهانه ی خوبی برای تحول در روش های آموزشی نیز فراهم آورده،آموزشگران علوم به خصوص آموزشگران فیزیک و شیمی را به تحقیق و پژوهش در آموزش نانو ترغیب کرده است تا با آشنا ساختن دانش آموزان با فناوری نانو باعث بالا رفتن سواد علمی آن ها در زمینه ی فیزیک،شیمی،زیست شناسی و علوم مواد در سطح مولکولی شوند.

نگاهی به عناوین مقالات ارائه شده در دو رویداد بزرگ آموزش شیمی اخیر نشان می دهد که آموزشگران در حوزه های ذیل علاقه من به تلفیق آموزش نانو با آموزش شیمی هستند.

سنجش میزان آگاهی مردم از کاربرد شیمی در زندگی

شیمی سبز و لزوم توجه آموزشگران به جنبه های زیس محیطی فناوری های جدید مانند نانو

درک دانش آموزان از مفاهیم مرتبط با مولکول و سواد مولکولی (molecular literacy)

 

شیمی محاسباتی با رویکرد کاربرد در نانو محاسبات

 

مقالات ایرانی نانو در همایش بین المللی آموزش شیمی آیوپاک:

باشگاه نانو که متولی آشنا کردن دانش آموزان و جوانان ایرانی یا فناوری نانو و تولید محتوای آموزشی فارسی در این حوزه است،در اولین گام پروپوزال سمپوزیوم نانو و آموزشگران شیمی را به کنفرانس دو سالانه آموزش شیمی آمریکا که توسط انجمن شیمی آمریکا(ACS)برگزار گردید،ارائه کرد.

این تیم آموزشی که فعالیت خود را از نیمه ی دوم سال 83 آغاز کرده اند با ارائه ی دو مقاله در کنفرانس آموزش شیمی آیوپاک شرکت کردند.

مقالات ارائه شده توسط باشگاه نانو شامل موضوعات زیر بود به صورت سخنرانی ارائه شد.

دلیل توجه به آموزش مفاهیم فناوری نانو و دانش نانو مقیاس

مفاهیم نانو که باید مورد توجه آموزشگران شیمی قرار گیرد

روش های آموزش فناوری نانو و دانش نانو مقیاس به دانش آموزان مقاطع دبیرستان

گزارشی از یک دوره تابستانی آموزش نانو-سرفصل ها و ابزارهای آموزشی

 

 

نانو شیمی چیست؟

 

1-میزان پذیرش دانشجو در سال گذشته در رشته های مرتبط با علم و فناوری نانو چقر بوده است؟

در سال گذشته جمعا 42 دانشجو در رشته های علوم و فناوری نانو در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های صنعتی امیر کبیر،تربیت مدرس،صنعتی سهند تبریز،کاشان و پژوهشگاه مواد و انرژی پذیرفته شده اند.همچنین امسال دانشگاه صنعتی شریف و دانشکده ی فنی دانشگاه تهران در مقطع دکتری در رشته های نانو مواد،نانو الکترونیک،نانو بیو،نانو مهندسی شیمی و نانو شیمی اقدام به پذیرش دانشجو نموده اند.

دانشگاه امیرکبیر نیز با ظرفیت 11 نفر،ارائه دهنده ی رشته ی مهندسی شیمی با گرایش نانو در مقطع کارشناسی ارشد بوده است.قابل ذکر است که این دانشگاه در رشته ی نانو پلیمر نیز 8 دانشجو جذب کرده است.

 

2-ویژگی مهم و منحصر به فرد علوم و فناوری نانو با رویکرد شیمی چیست؟

برای شروع بهتر است تعریفی عام ار علم نانو داشته باشیم.این علم پدیده ی هزاره ی سوم می باشد و ورود به این عرصه اجتناب ناپذیر است.در واقع این زمینه را نمی توان به عنوان رشته ی جدیدی معرفی کرد بلکه رویکردی جدید به کلیه ی علوم و فنون موجود در مقیاس نانو است.

فناوری نانو،علمی فرارشته ای است و ما می خواهیم از این مقیاس به کلیه ی علوم و فنون از جمله علو محض،فنی مهندسی،پزشکی،غذایی و غیره نگاه کنیم.از آن جایی که مشکلات،پیچیدگی و مسائل اخلاقی به دلیل شبیه سازی انسان،گیاه و حیوان در این محدوده به وجود خواهد آمد،ضرورت همکاری علوم نظری از دید مسائل حقوقی در این فناوری ضروروی می نماید.

اگر از دیدگاه شیمی و مهندسی شیمی به فناوری نانو نگاه کنیم،می توان گفت رشته ی نانو شیمی تقریبا در تمامی علوم و فنون به کار می رود.به عبارت دیگر در زمینه های کختلفی از جمله سوخت،پلیمر،رنگ،ساخت و ساز،پوشاک،دارو،غذا و به طور کلی هرآنچه که به شیمی و مهندسی شیمی مربوط می شود،می توان از مزایای این فناوری بهره جست.به طور کلی توجه به کلیه ی علوم و فناوری های موجود در مقیاس برای دست یابی به فراورده های با کیفیت و کمیت بهتر به عبارتی ارزان تر،محکم تر،سبکتر و کاراتر می باشد.

 

3-گرایش های نانو شیمی:

یکی از مشخصه های علم شیمی و مهندسی شیمی،شناخت علم مواد و مهندسی مواد است که در علوم محض،مطالعه و پژوهش و در مهندسی،تولید انبوه مورد نظر است.از دیدگاه شیمیدانان،گرایش های این رشته می تواند همان گرایش های شیمی آلی،معدنی،تجزیه و شیمی و فیزیک باشد که در مقیاس نانو مطالعه و بررسی می گردد تا نتایج یافته های جدید خود را برای انبوه سازی در مورد خاص به مهندسان مربوطه ارائه کنند.از دیدگاه مهندسان شیمی،این گرایش ها بسته به نوع نیازهای جامعه و توانایی برآوردن آن نیازها می تواند به طور متفاوت دسته بندی شود.در کشور ما همان طور که اشاره شد،پتانسیل های خوبی در زمینه ی مطالعه ی پلیمر و رنگ و غیره وجود دارد.

 

4-زمینه ی اشتغال فارغ التحصیلان:

دانشجویان فارغ التحصیل این رشته می توانند در صنایع و مراکز به خصوص در بخش های تحقیق و توسعه ای که فارغ التحصیلان رشته ی شیمی و مهندسی شیمی را می پذیرند،مشغول به پژوهش شوند.